Helsesista er et konsept i rask utvikling, og hele Norges helsesøster har gått fra å være på Snapchat til også å være tilstede i en rekke andre flater. Bielke&Yang har sammen med Helsesista utviklet et nytt univers som tilrettelegger for kreativitet, lek og kommunikasjon på nye flater.
Lek og humor senker terskelen for kontakt
Det nye navnetrekket tar utgangspunkt i det uperfekte, noe som også er tema for mye av det Helsesista snakker med unge om. Det skal være lav terskel for å ta kontakt med Helsesista, noe som underbygges av den nye identiteten ved hjelp av humor og lekne visualiseringer. Slik kan det bli enklere å snakke om tema som ofte kan være vanskelige eller tabubelagte.
Med seg på laget har Helsesista også fått den australske illustratøren Zac Fay, som har utviklet et stort univers som gir mange muligheter for å treffe unge der de er. I tillegg har en forenklet variant av illustrasjonsuttrykket resultert i et slags symbol og maskot. Maskoten møter man blant annet på de nye nettsidene du nå besøker, som er utviklet av Bielke&Yang.
Når ut til nye målgrupper ved å være seg selv
Helsesista har utfordret måten man tenker på når det gjelder forebygging og helsefremmende arbeid blant unge, noe som har vært med hele veien i arbeidet med den nye identiteten. Å våge å være litt annerledes har vært en suksessoppskrift for å nå ut til unge, noe som gjorde at et eget typesnitt ble utviklet av skriftdesigner Bobby Tannam. Slik kunne det lekne, uperfekte, energiske og positive komme til uttrykk i form av bokstaver som ikke bare skiller seg ut, men også hopper og er seg selv 100 prosent. Akkurat som Helsesista selv.
Under Covid-krisen har Helsesista og Bielke&Yang også lansert samtaletilbudet snakklitt.no sammen med Kirkens SOS, zisson.com og Nyby.